Baby Spa Antwerpen +32(0)474 450 010 / Baby Spa Herentals: +32(0)471 703 919

Blog by Precho

Blog

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Het effect van een zwangerschap op het lichaam is voor elke vrouw anders. De ene komt amper iets bij en wandelt even slank als voor de zwangerschap het moederhuis buiten. De andere neemt wat sneller de kilootjes op en doet er nadien dan ook iets langer over om ze kwijt te geraken.

En hé, dat is heel normaal. Wat wel zeker is, is dan een zwangerschap een enorme impact heeft op elk lichaam. Ongeacht de kilo’s. Maar het is ook ergens logisch dat je graag binnen relatief korte termijn je pre-zwangerschap lichaam terug ziet verschijnen. En misschien kunnen deze tips je helpen.

Geef jezelf tijd

De kilo’s die er tijdens je zwangerschap aankwamen zijn er met een reden, het voeden en doen groeien van je baby. 9 maanden lang heeft je lichaam een kind gedragen. Gun jezelf en je lichaam dus ook de tijd om te recupereren en ga niet meteen na je bevalling zwaar sporten. Geef jezelf de tijd om te ontzwangeren. Dat heeft dat lichaam echt verdiend.

Borstvoeding kan helpen

Naast de vele gezondheidsvoordelen voor je baby biedt het geven van borstvoeding ook een gunstig effect op je kilo’s. Je verbruikt zo’n 300 calorieën extra. Probeer gezond en evenwichtig te eten en dan zullen je kilo’s gevoelig sneller verdwijnen. Je baarmoeder krimpt trouwens ook sneller bij het geven van borstvoeding.

Ga wandelen of fietsen

Alles dat je hartslag naar omhoog krijgt, telt: fiks wandelen, fietsen of joggen met de buggy, gaan lopen of zwemmen.

Maar start zachtjes: de eerste weken zullen enorm lastig zijn, en wees niet verbaasd als je de les niet uit kan doen. Doe niet te snel te veel en forceer je lichaam niet: dat verhindert het herstelproces. Stop als het te veel wordt. Het is geen slecht idee om dit soort sporten pas terug op te nemen na enkele postnatale sessies bij een kinesist.

Vermijd een streng dieet

Streng diëten is geen goed idee: daar heb je gewoonweg de energie niet voor. Maar wat je wel kan doen is de voeding eten die je zowel energie als een verzadigd gevoel geeft: kies voor mager vlees, veel groenten, volle graanproducten en zuivel, vermijd vet en suiker.

Hydrateren , hydrateren, wie zijn best doet zal het leren

Drinken (bij voorkeur water) is absoluut noodzakelijk. Probeer echt je 1,5 tot 2 liter water per dag binnen te krijgen. Zeker als je borstvoeding geeft is dat essentieel. Zo voorkom je uitdroging en zullen afvalstoffen makkelijker worden verwijderd.

Heb geduld

Als je die eerste weken en maanden geen fut hebt om te gaan joggen en fitnessen is dat helemaal normaal. Je leven staat in functie van het zorgen voor je baby. En eerlijk, het is niet zo dat je overloopt van de energie. Je kan op een rustig moment dan beter kiezen voor een extra dutje dan voor een looptraining.

Ga ook niet zomaar onbezonnen aan de slag. Check eerst met je gynaecoloog, vroedvrouw of huisarts of het oké is om het sporten te hervatten. Je lichaam moet voldoende herstelt zijn om complicaties te vermijden.

En tot slot, heb geduld. Een groot deel van de kilo’s zullen na verloop van tijd zelf verdwijnen. Bij de ene mama zal dat sneller gaan dan de andere. C’est la vie. Wees trots op dat lichaam dat zo maar eens even een pracht van een baby op de wereld heeft gezet.

© 2018 Precho.be - Alle rechten voorbehouden. Algemene voorwaarden

Selecteer gewenste locatie:
Precho cadeaubon